استراتژی محتوا چگونه به سئو سایت کمک می کند

استراتژی محتوا چگونه به سئو سایت کمک می کند

اگر هدفتان رسیدن به موفقیت است و می‌خواهید نزد گوگل، مخاطبان و کارفرمایان محترم برجسته شوید، باید بر اساس یک برنامه‌ریزی دقیق و منظم پیش بروید تا بتوانید بهترین محتوا را ارائه کنید. با این حال، رسیدن به این هدف بدون داشتن یک استراتژی محتوای دقیق و اصولی امکان‌پذیر نیست. تدوین استراتژی محتوا نیز کار ساده‌ای نیست.

تعاریف متعددی برای این موضوع وجود دارد و الگوهای مختلفی برای تدوین استراتژی محتوا پیشنهاد می‌شود. اما برای موفقیت در این زمینه، نیاز به یک استراتژیست حرفه‌ای دارید یا باید خودتان به صورت تخصصی روی این موضوع تمرکز کنید. استراتژی محتوا کمک زیادی بر سئو سایت خواهد کرد در اینجا به بررسی استراتژی محتوا و عواملی که در تدوین آن نقش دارند می‌پردازیم.

منظور از استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا در واقع مجموعه‌ای از راهنماها و اصول داخلی برای تولید انواع محتوا در یک کسب و کار است. این استراتژی به منظور جلب رضایت و تأمین نیازهای کسب و کار از طریق خلق و توزیع محتوا تدوین می‌شود. هدف اصلی این استراتژی پاسخ به این سوال است: چه محتوایی باید تولید کنیم و چرا؟

در استراتژی محتوا ممکن است حتی دنبال اهداف تبلیغاتی نباشیم و بیشتر بر برنامه‌های تولید، مدیریت، به‌روزرسانی و توزیع محتوا تمرکز کنیم.

مزایای تنظیم و تدوین استراتژی محتوایی

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که استراتژی چیدن و برنامه‌ریزی برای محتوایی که قرار است منتشر شود، چه فایده‌ای دارد و چه مزیتی دارد؟ و چه اشکالی دارد اگر بدون استراتژی محتوایی پیش برویم؟ آشنایی با مزایای تدوین استراتژی محتوا، پاسخ این سوالات را به خوبی خواهد داد.

زمان بسیار ارزشمند است و کسب‌وکاری می‌تواند از رقبای خود پیشی بگیرد که از زمان خود به بهترین شکل استفاده کند. با داشتن استراتژی، زمان کمتری برای تولید محتوا صرف می‌شود. فرض کنید برنامه‌ای برای محتوای بعدی خود نداشته باشید؛ باید زمان زیادی از روز خود را صرف پیدا کردن موضوع مرتبط، یافتن کلمات کلیدی و موارد دیگر کنید. اما با وجود یک برنامه مدون، انگار از چندین مرحله به‌صورت همزمان عبور می‌کنید.

تدوین استراتژی محتوا کمک می‌کند که محتواها هدف خاصی را دنبال کنند و احتمال جذب مخاطب به شدت افزایش یابد. به این ترتیب، می‌توان خوراک مناسبی برای مخاطبان سایت تهیه کرد و از رقبا پیشی گرفت. علاوه بر این، در تمامی کانال‌های توزیع محتوا، مطالبی به صورت یکپارچه و منظم خواهید داشت.

چرا به استراتژی محتوا نیاز داریم؟

بسیاری از مدیران مارکتینگ به تجربه دریافته‌اند که داشتن یک استراتژی محتوای مناسب می‌تواند نتایج بازاریابی سازمان‌شان را بهبود دهد، اما ممکن است دلایل این اتفاق را ندانند. چهار مورد زیر بیانگر این است که چرا استراتژی محتوا برای تولید محتوای باکیفیت در بازاریابی امروزی مهم است:

  1. جذب و درگیر کردن مشتریان: محتوای باکیفیت مشتریان را جذب و درگیر کرده و ایجاد اعتماد می‌کند.
  2. دسترسی بدون بلاک شدن: محتوای باکیفیت به شما امکان می‌دهد بدون بلاک شدن بتوانید به مشتریان مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. حدود ۳۰ درصد کاربران اینترنت از نرم‌افزارهای بلاک‌کننده تبلیغات استفاده می‌کنند؛ که ترجمه ساده آن یعنی تقریباً یک سوم پیام‌های تبلیغاتی پولی هرگز به مخاطبان خود نخواهند رسید.
  3. به خاطر سپردن نام تجاری: محتوای باکیفیت به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا یک نام تجاری را به خاطر بسپارند و آن‌ها را تشویق می‌کند تا بیشتر با آن برند تعامل داشته باشند.
  4. افزایش ترافیک و اعتبار جستجو: محتوای باکیفیت، میزان ترافیک و اعتبار جستجوی سایت شما را افزایش می‌دهد.
استراتژی محتوا چگونه به سئو سایت کمک می کند

استراتژی محتوا چگونه به سئو سایت کمک می کند

تاثیر استراتژی محتوا بر سئو سایت

در سال‌های گذشته، گوگل با آپدیت‌های مکرر سعی کرده خود را به انسان و علایق او نزدیک‌تر کند. اکنون علاقه گوگل به میزان علاقه کاربران وابسته است و اگر مخاطبان یک مطلب را دوست داشته باشند و به آن واکنش نشان دهند، گوگل نیز آن محتوا را می‌پسندد.

بنابراین، مهم است که روی محتوای کسب‌وکار خود کار کنیم و با تدوین استراتژی محتوا و جهت‌دهی درست به مخاطبان، آن‌ها را به سمت خود جذب کنیم. به این ترتیب، گوگل نیز بهتر متوجه محتوای ما خواهد شد و رتبه بهتری را برای آن در نظر می‌گیرد.

به یاد داشته باشید که شما باید برای کاربران استراتژی تدوین کنید، نه ربات‌های گوگل. باید بتوانید به سوالات و نیازهای مخاطب خود پاسخ درست و مناسبی دهید.

استراتژی محتوا چه تفاوتی با بازاریابی محتوایی دارد؟

در حالی که بسیاری از افراد و حتی کارشناسان در مواقع مختلف از استراتژی محتوا (Content Strategy) و بازاریابی محتوایی (Content Marketing) به جای هم استفاده می‌کنند، اما عملاً این دو موضوع با هم تفاوت‌هایی دارند.

در بازاریابی محتوایی، همان‌طور که از نام آن مشخص است، از تولید محتوا در راستای اهداف بازاریابی و فروش استفاده می‌کنیم. ولی استراتژی محتوا لزوماً نمی‌تواند تبلیغاتی باشد. همان‌طور که اشاره کردیم، استراتژی محتوا بیشتر به راهنماها و اصول داخلی می‌پردازد، در حالی که بازاریابی محتوایی در مورد تقویم، خلق، ترویج، توزیع و تکرار محتوا است.

در این بین، استراتژی بازاریابی محتوایی نیز وجود دارد که بیشتر به چشم‌انداز، اهداف، تحقیقات بازار، پرسونای مخاطب و اصول بیرونی می‌پردازد. به عنوان مثال، ممکن است استراتژیست محتوا تشخیص دهد که مخاطبان و مشتریان خیلی به کسب و کار ما اعتماد ندارند و راه‌هایی را برای جبران آن پیشنهاد دهد. اما یک بازاریاب محتوایی تشخیص می‌دهد برای افزایش اعتماد باید با بنیانگذار یا مدیر کمپانی مصاحبه کنیم.

البته با توجه به اینکه در بسیاری از موارد برنامه ما برای رسیدن به اهداف بازاریابی و فروش است، در نتیجه استراتژی بازاریابی محتوا با همان عنوان استراتژی بازاریابی محتوایی استفاده می‌شود.

چرا باید استراتژی محتوا بنویسیم؟

طبیعتاً بدون داشتن یک استراتژی مدون و دقیق نمی‌توانیم به موفقیت فکر کنیم. با داشتن استراتژی، به 5 سوال مهم پاسخ می‌دهید که اگر پاسخ آنها را به درستی پیدا کنید و بتوانید راهکارهای مناسبی برایشان ارائه دهید، می‌توانید به موفقیت امیدوار باشید:

  1. هدف از تولید محتوا چیست؟
  2. مخاطبان ما چه افرادی هستند؟
  3. مخاطبان چه زمانی به محتوای ما دسترسی دارند؟
  4. محتوا چه ارزشی برای مخاطب دارد و چه مشکلی را حل می‌کند؟
  5. مخاطبان از چه کانالی به محتوای ما دسترسی دارند؟

داشتن استراتژی باعث می‌شود مسیر شما مشخص باشد و بدانید به کجا می‌خواهید برسید. همچنین، شما را از رقبایتان متمایز می‌کند. با داشتن یک استراتژی خوب، می‌توانید عملکرد محتوای خود را ارزیابی کنید و ببینید چقدر به اهداف‌تان رسیده‌اید. علاوه بر این، داشتن استراتژی به شما امکان می‌دهد به درستی از منابع خود استفاده کنید و نتایج بهتری بگیرید.

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *