بازاریابی موتور جستجو

بازاریابی موتور جستجو

پرجمعیت‌‌ ترین محل در دنیا نه قطار های هندوستان می باشد و نه خیابان‌ های کشور چین. بلکه شلوغ‌ تر و پر ترافیک‌ تر از آن‌ ها، صفحهٔ نتیجه موتور های جستجو، به خصوص گوگل است. محلی که میلیون‌ ها کاربر در طی روز با جستجو نمودن عبارت‌ های گوناگون، دنبال خرید یا پیدا کردن پاسخ سؤالات خود هستند. اکنون تصور کنید سایت مورد نظر شما هم در بین این نتیجه ها قرار بگیرد و توسط کاربران دیده شود. نتیجه ی به دست آمده آن می‌ شود که ترافیک و ورودی بیشتر به دست می آید و به‌ دنبال آن، جذب مشتری و افزایش فروش نیز اتفاق می افتد. راه‌ یافتن به این صفحه ی شلوغ و جذب بالا ترین ترافیک، به یک نوع بازاریابی به‌نام SEM یا بازاریابی موتور جستجو گره خورده است که به شما کمک می‌ کند بیش از گذشته در بین نتیجه ها دیده شوید. به دلیل اهمیت این موضوع در این مقاله از سایت تبریز سئو به بررسی بازاریابی موتور جستجو می پردازیم. با ما همراه بمانیبد.

بازاریابی موتور جستجو (SEM)

SEM یا بازاریابی موتور جستجو، به معنای روش‌هایی است که برای افزایش حضور در صفحه نتایج جستجوی موتورها (SERP) و جذب بیشتر مشتریان، در راستای استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌شود. می‌ توان گفت که تا زمانی که وبسایت شما در نتایج جستجوی موتور ها، برای کاربران نمایش داده نشود، مانند یک بیابان خشک و بی‌ آب است. هیچ کس نمی‌ خواهد وبسایت خود را در این حد سرکوب شده و ناپیدا داشته باشد. به همین علت، موتور های جستجو که مهم ترین آن ها موتور جستوجوی گوگل است، دو شیوه برای حضور شما در صفحهٔ نتایج جستجو در نظر گرفته‌ اند. این دو روش به شرح زیر می باشد:

بهینه سازی بر اساس الگوریتم موتور جستوجو

روش اول برای بهبود حضور سایت شما در نتایج جستجو، بهینه‌سازی آن بر اساس الگوریتم‌ها و دستورالعمل‌های موتورهای جستجو است که به آن SEO می‌گویند. برای این منظور، سایت و محتوای آن باید به گونه‌ای بهبود یابند که هم رضایت کاربران را به دست آورده و هم رضایت گوگل را جلب کنند.

با استفاده از این روش، وقتی کاربری یک کلمه کلیدی را جستجو می‌کند، گوگل به طور طبیعی نتایج مناسب و مرتبط را بر اساس میزان برتری و محبوبیت آن‌ ها رتبه‌ بندی می‌ کند و به کاربر نشان می‌ دهد. اما در این روند، یک مشکل وجود دارد! مشکل اسن است که شما باید صبر کنید و منتظر باشید تا گوگل سایت شما را بررسی کرده و آن را در بین سایت‌ های با کیفیت قرار دهد. به علاوه، پارامتر های گوناگونی در رتبه‌ بندی گوگل نقش دارند و یکی از آن‌ ها اعتبار دامنه یا Domain Authority است. اگر سایت شما تازه راه‌ اندازی شده است، گوگل به شما اعتبار زیادی نمی‌ دهد و شما نمی‌ توانید چند ماه صبر کنید تا وارد صفحه نتایج شوید و بازدیدکنندگان را جذب کنید. در این حالت روش دوم مناسب تر است تا آن را با سئو ترکیب نمائید تا بازاریابی موتور جستجو بهتر انجام شود.

پرداخت هزینه به موتور جستجو

در روش دوم بازاریابی موتور جستجو، موتور جستجو در ازای گرفتن مقداری پول، در کوتاه‌ ترین زمان، سایت مورد نظر را در کنار نتیجه های برتر نشان می‌ دهد و اینگونه بازاریابی موتور جستجو انجام می گیرد. حالا با توجه به این مثال به توضیح بازاریابی موتور جستجو یا SEM می پردازیم.

SEM یا همان بازاریابی موتور جستجو، مجموع هر دو این روش‌ ها است. به زبان ساده‌ تر اینگونه می توان گفت که SEM از ترکیب تبلیغات گوگل و سئو برای افزایش حضور در صفحهٔ نتایج جست‌ و جو و دریافت ترافیک بیشتر از آن استفاده می‌ کند. این روش بازاریابی، بر روی کلمات کلیدی تمرکز دارد. این به این معنی می باشد که شما یک لیست از کلمات کلیدی را تعیین می‌ کنید و سپس تصمیم می‌ گیرید که برای حضور در صفحه نتایج مربوط به آن عبارات، از چه روشی استفاده کنید. روش انتخابی شما می‌تواند یک روش یا ترکیبی از هر دو روش باشد.

بازاریابی موتور جستجو

بازاریابی موتور جستجو

با ترکیب بهینه‌ سازی موتور های جستجو (SEO) و تبلیغات در گوگل، می‌ توانید اطمینان حاصل نمائید که در صورتی که شخصی عبارت خاصی را جستجو نماید، وبسایت شما به عنوان یکی از نتیجه ها در صفحه نتایج جستجو (SERP) نمایش داده شود. سئو و تبلیغات پولی گوگل هر دو زیرمجموعهٔ SEM هستند؛ ولی از آنجایی که تمرکز این نوع بازاریابی، بیشتر بر روی تبلیغات کلیکی گوگل (PPC) است، بیشتر وقت‌ها SEM، مترادف و معادل PPC هم در نظر گرفته می‌شود.

تا به این قسمت بازاریابی موتور جستجو یا SEM را متوجه شدیم. حالا بررسی می کنیم که این روش بازاریابی چه فایده‌ و دستاوردی برای کسب‌ و کار مورد نظر دارد.

چرا SEM مهم است؟

تبلیغات در گوگل و در حالت کلی بازاریابی در موتور های جستجو، به چند دلیل یکی از مهم‌ ترین کانال‌ های بازاریابی می باشد. در ادامه به بررسی دلایل می پردازیم.

افزایش فروش

SEM می‌تواند در مدت کوتاهی فروش شما را از این رو به آن رو کند! دلیلش هم روشن است؛ چون تبلیغات را بر پایهٔ کلمات کلیدی مرتبط و نزدیک‌ به‌ فروش اجرا می‌کنید و مخاطبانی را هدف می‌گیرید که قصد خرید دارند.

حضور در صفحهٔ نتایج جستجو

در بازاریابی موتورهای جستجو، چون از تبلیغات گوگل کمک می‌گیرید، خیلی زود و بدون در نظر گرفتن سئو و رتبهٔ سایت، به SERP (صفحهٔ نتایج جستجو) راه پیدا می‌کنید و این برای کسب‌وکارهایی که اول راه هستند، مزیت بزرگی است.

بهبود Trust Rank به کمک بازاریابی موتور جستجو

تراست رنک یا رتبهٔ اعتماد، یکی از فاکتور های غیر مستقیم و با اهمیت گوگل برای سنجش میزان اعتبار و رتبه‌ بندی سایت‌ شما می باشد. این نوع بازاریابی در میان بازاریابی موتور جستجو باعث می‌ شود که ترافیک بالائی روانه سایت مورد نظر شود. موتور جستوجوی گوگل همین افزایش ورودی را سیگنالی برای افزایش رتبهٔ اعتماد در نظر می‌ گیرد و این بر بهبود رتبه ی صفحه تاثیر می‌ گذارد.

برچسب ها: بدون برچسب

افزودن دیدگاه

Your email address will not be published. Required fields are marked *